Het is belangrijk voor een bedrijf om medewerkers tevreden te houden. En dit doe je door goede begeleiding, een fijen werksfeer, goede faciliteiten, normale werktijden en een goed loon. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat je medewerkers tevreden zijn. Bovendien is er atlijd overal ruimte voor verbetering. Misschien zijn er kleine dingen die spelen waar je iets aan kunt veranderen. Om te weten of je medewerkers tevreden zijn is het goed om een medewerkerstevredenheidsonderzoek te doen. Zo een onderzoek kan bestaan uit bijvoorbeeld een vragenlijst. Deze kan een werkgever zelf opstellen. Dit zal inzicht geven in verschillende problemen die medewerkers eventueel ervaren. De vragen bevatten vaak vragen over de onderwerpen zoals de arbeidsinhoud, omstandigheden waarin iemand werkt, relatie met collega’s en de wijze van arbeidsvoorwaarden. Als je erachter komt waar problemen lichten dan kun je hier tijdig op in spelen voor dingen uit de hand lopen. Als een hele afdeling bijvoorbeeld problemen ervaart dan gaan ze elkaar opstoken en komt er onrust in een bedrijf. Zorg dus als bedrijf dat je inzicht krijgt in je meningen van je medewerkers. Als je veel ontevredenheid hebt dat is het een idee om een loopbaancoach in dienst te nemen. Die is hier meer ervaren mee en kan dingen oplossen. Wat erg belangrijk is bij de tevredenheid van je medewerkers is dat je ze betrokken houdt bij de organisatie. Als je zorgt dat je medewerkers betrokken blijven bij je organisatie dan zullen ze ook bereid zijn om extra stappen te zetten voor hun werkgever. Het komt vaak voor dat door het management van een bedrijf niet alle medewerkers goed betrokken zijn. Zo krijgen zijn ook niet echt de mogelijkheid om verder door te groeien en meer taken op zich te nemen. Ze voelen zich niet echt gehoord en krijgen te weinig waardering. Als het management te veel regelt dan krijgen andere medewerkers te weinig verantwoordelijkheden en word hun werk minder belangrijk en dit voelen ze.
|
http://www.carrierepoort.nl |